Top Ad 728x90

,

Lelaki Dari Australia Fasih Berbahasa Mandarin Selepas Bangun Dari Koma

Seorang lelaki Australia yang bangun dari koma dan kemudiannya fasih berbahasa Mandarin telah menemui cinta pada rancangan mencari jodoh yang berbahasa cina.

Ben McMahon telah terlibat dalam kemalangan kereta yang serius pada tahun 2013 yang menyebabkan dia koma selama lebih daripada seminggu.

Apabila dia terjaga, dia terkejut melihat keluarganya dan lelaki dari Melbourne itu mula bertutur dalam bahasa Mandarin.

Broadcaster SBS (Special Broadcasting Service, Australia) melaporkan bahawa McMahon telah dipadankan dengan seorang wanita di rancangan mencari jodoh "If You Are The One" selepas dua episod rancangan bahasa cina yang memaparkan peserta dari Australia.

McMahon dan pasangannya Feng Guo

Program ini memaparkan peserta-peserta lelaki yang cuba untuk memenangi hati 24 orang wanita dan penilaian dilakukan secara teramat jujur diantara kedua jantina telah melonjakkan populariti rancangan tersebut yang telah diberi sarikata dalam Bahasa Inggeris.

"Saya fikir saya akan meletakkan diri saya di luar sana dan ingin mengetahui jika saya adalah satu pilihan yang tepat," McMahon memberitahu Perbadanan Penyiaran Australia semalam.

"Ia adalah perkembangan yang baik di dalam budaya cina dan hanya memerlukan beberapa perkara gila-gila untuk keperluan dalam hubungan," katanya semasa siaran rancangan tersebut yang menarik sehingga 50 juta penonton.

McMahon, salah seorang daripada 10 lelaki dan 16 wanita yang melancong dari Australia ke China untuk program televisyen ini belajar sedikit bahasa Mandarin di sekolah menengah dan kemudian mengembara di China dan belajar di Beijing.

Tetapi dia tidak dapat mengagak bahawa beliau akan kehilangan keupayaan untuk bertutur dalam Bahasa Inggeris selepas kemalangan dan mengetahui bahawa monolog percakapan beliau akan bertukar kepada bahasa cina.

"Apabila saya sedar dari koma itu, perkataan pertama yang keluar dari mulut saya adalah bahasa Mandarin yang sangat fasih," katanya kepada ABC.

Beliau berkata, orang yang pertama yang dia lihat adalah seorang jururawat berpenampilan Asia dan oleh kerana itu dia berkata kepada beliau dalam Mandarin: "Hai, saya berasa sakit berada di sini ... apa yang berlaku kepada saya?"

Pada masa itu, pemikiran dan impiannya juga dalam bahasa Mandarin manakala tingkah-laku beliau membuatkan ibu bapanya tertanya-tanya sama ada mereka perlu belajar bahasa Asia.

McMahon bertemu dengan peguam yang berpangkalan di Sydney, Feng Guo di rancangan itu, yang masih belum ke-udara di Australia, dan setakat ini pasangan itu pernah keluar bersama hanya pada satu waktu sahaja.

Mereka akan ke Maldives bercuti bersama-sama pada minggu depan untuk perjalanan percuma mereka yang mereka menangi di rancangan itu.

McMahon berkata beliau mahu menggunakan kemahiran bahasa untuk menjalin komunikasi budaya antara China, Australia dan seluruh dunia.

"Di China terdapat satu simpulan bahasa yang pergi berbunyi, 'dari tragedi datang sesuatu yang luar biasa," katanya.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90