Top Ad 728x90

Terbukti Bahawa Internet Menjadikan Anda Bodoh

Berita baik untuk mereka-mereka diantara kita yang tertanya-tanya jikalau sama ada saudara-mara yang kita 'add' di Facebook adalah semulajadi bodoh atau jika internet yang membuat mereka begitu. Walaupun kita tidak boleh menyalahkan media sosial yang mereputkan otak kita dari luar dan dalam, penyelidik berpendapat bahawa menghabiskan banyak masa di internet (walaupun jika anda membaca laman web "penting") mereputkan otak anda dan membuatkan ia lebih sukar untuk anda untuk mengekalkan pengetahuan baru.

Sebab otak anda menjadi lebih teruk dari masa ke semasa untuk memahami dan menyimpan, bukanlah kerana benda yang anda baca. Ini kerana pautan (hyperlink) yang anda lihat di hampir setiap bahagian penulisan yang anda membaca dalam talian akan memaksa otak anda daripada mod membaca bertukar ke mod keputusan. Jadi setiap kali anda sampai ke garisan tulisan dalam warna yang berbeza anda terpaksa bertanya kepada diri sendiri sama ada anda mahu klik atau tidak. 

Gambar sekadar hiasan


Berita baiknya adalah bahawa ini mungkin menjadikan kita lebih peka untuk tempoh yang lebih daripada kehidupan kita. Tetapi, seperti yang ditunjukkan oleh Fortune, kelemahan yang timbul ialah untuk mendapatkan maklumat yang "hilang" adalah lebih sukar. Ironinya, kini anda boleh mendapat akses kepada maklumat yang lebih daripada apa yang anda dapat sebelum ini tetapi medium yang sama yang menyediakan maklumat tersebut sendiri yang menjadikannya sukar bagi anda untuk mengekalkan maklumat itu.

Daripada Fortune:

Apabila anda membaca buku, anda akan lebih memahami. Menurut kajian dalam Jurnal Maklumat Digital, mereka yang membaca dokumen dengan hiperteks tidak mengekalkan maklumat sebanyak mereka yang membaca tanpa pautan. Namun begitu, membaca buku tidaklah begitu memberansangkan. Ini satu perkara yang baik kerana otak anda boleh memindahkan maklumat ini daripada "ingatan pekerjaan" anda kepada "memori jangka panjang." Neuroscientists telah mendapati bahawa ingatan jangka panjang bukan sahaja di mana anda menyimpan maklumat rawak, tetapi "skema" yang membantu anda menyusun pemikiran dan konsep. Tetapi hanya maklumat yang terhad sahaja yang anda boleh pindahkan ke dalam ingatan jangka panjang anda, apa yang saintis panggil "beban kognitif."

Jadi adakah ini bermakna anda perlu berhenti membaca internet, bersumpah akan menutup telefon dan komputer anda, dan mengunci diri di perpustakaan? Ia mungkin kedengaran ideal, tetapi realitinya adalah anda hanya perlu lebih membaca dan kurangkan mengimbas laman web (browsing). 

Ini kerana apabila anda memberi tumpuan kepada sesebuah buku, anda secara berterusan mengambil aliran maklumat dari satu sumber. Apabila anda membaca dalam talian - walaupun hanya dengan Kindle, yang sentiasa membolehkan anda untuk melihat apa yang orang lain telah tanda - anda mendapat maklumat anda dari beberapa sumber, menghuraikannya dan seterusnya menjadikan kata-kata dan idea kepada "data" yang nampak hebat tetapi itu bermakna kita menghala ke satu langkah lebih dekat untuk menjadi robot, yang juga bermaksud kita tidak hidup menggunakan sepenuhnya  potensi intelek kita.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90