Top Ad 728x90

Bola Basikal: Alat Ini Boleh Mengimbangi Basikal Anak Anda

Anda mungkin atau mungkin tidak tahu tentang Hukum Moore, ramalan bijak oleh Gordon Moore, pengasas bersama Intel. Pada tahun 1965, dia memerhatikan bahawa bilangan komponen elektronik yang boleh dipadatkan ke papan litar telah meningkat sebanyak dua kali ganda setiap tahun, dan meramalkan bahawa ia akan terus meningkat. Dengan kata lain, barangan komputer akan menjadi dua kali ganda lebih kecil dan lebih bijak setiap 12 bulan.

Sedekad kemudian, Moore, kini 87, berkata bahawa penggandaan akan berlaku setiap dua tahun dan, sama ada dengan pemikiran genius atau keyakinan tinggi, beliau ternyata betul. Hukumnya terus terbukti dan menunjukkan pengecilan yang pesat dan berteknologi canggih dalam semua peranti yang digunakan di seluruh dunia, termasuk telefon dalam poket kita.

Boleh dikatakan produk-produk Hukum Moore perlu dipertimbangkan secara berasingan. Ia akan dijelaskan dengan cara dimana, di tangan mereka yang lebih bercita-cita, kemajuan pesat sama sekali telah membolehkan penciptaan barangan yang dikira bodoh yang kita tidak pernah kita tahu kita akan perlukannya. Jika terdapat permintaan untuk hukum ini untuk diiktiraf, dan cadangan untuk namakannya, maka Hukum Bola Basikal (Bike Ball Law) sudah dalam fikiran. 

Bola Basikal. Kredit: independent.co.uk


Bola Basikal atau Bike Ball merupakan sebuah unit tunggal LED dilampirkan dalam satu bekas silikon yang direka untuk kelihatan seperti skrotum manusia. Lampu perantinya mengeluarkan warna merah dan tali yang direka untuk mengikatnya di bawah belakang tempat duduk basikal, betul-betul menampakkan seperti skrotum penunggang basikal tersebut yang tergantung, menunjukkan kebebasan dan cuaca yang sangat panas. Ia hanya perlu dihidupkan dengan memerah lembut.

Produk buatan Canada ini boleh didapati dari di Firebox, pusat beli-belah online British yang menjual peranti aneh dan tidak berguna. Terima kasih kepada dua perkara yang menjadikan idea ini menjadi realiti - termasuklah humor pencipta itu. Yang pertama adalah Kickstarter, laman web crowdfunding yang mana bakal pembeli boleh membiayai sesebuah ciptaan secara langsung. (Ia hanya mengambil masa tiga hari untuk Bola Basikal untuk menarik sasaran awal sebanyak lebih kurang £6,000 tahun lepas - dan berterusan sehingga mencapai hampir £50,000). Yang kedua adalah reka bentuk basikal bercahaya yang telah berkembang pada kadar yang pesat semenjak manusia menunggang pada waktu malam.

Lampu minyak biasanya digunakan sehinggalah ledakan basikal pertama tahun 1890-an. Pada masa itu, ahli sejarah basikal, Carlton Reid menceritakan dalam bukunya "Roads Were Not Build For Cars", seorang peniaga parafin bernama Joseph Lucas telah membangunkan lampu jalan beliau yang berteknologi tinggi. Dilampirkan kepada hab hadapan, bersebelahan dengan pertengahan roda, ia menggunakan asetilena - gas yang anda tidak mahu mana-mana berhampiran bola anda - untuk mengeluarkan cahaya putih yang sangat terang.

Dalam keadaan yang begitu banyak industri kereta bergolek keluar dari ledakan berbasikal, Lucas pergi untuk kejayaan yang lebih besar dengan membuat lampu untuk kereta. Tetapi apabila syarikat itu kembali ke dalam lampu basikal semasa ledakan berbasikal, banyak perkara yang telah berubah. Yang sudah lama berlalu adalah batu-bata halogen dengan bateri karat yang menerangi jalan sehinggalah revolusi LED. Sekarang lampu boleh menjadi kecil sepertimana yang anda suka dan boleh dicas semula menggunakan USB.

Anda boleh meletakkan lampu di spoke basikal anda untuk membuat bulatan seperti filem Tron ketika anda menunggang basikal. Atau dengan Blaze, peranti yang kini dalam perjalanan ke tempat basikal sewa awam di London. Anda boleh menghalakan lampu sepanjang beberapa meter ke hadapan untuk memberi amaran kepada kereta yang mendekati. Dan sekarang, jika anda benar-benar mahu anda boleh menggantung sepasang bola merah yang terang dibawah tempat duduk basikal anda. Jika berlaku kemalangan, anda boleh tersenyum di mana, antara kemalangan dan tuduh-menuduh, sedikit humor akan meredakan keadaan.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90