Top Ad 728x90

Anjing Akan Membunuh Diri Jika Ke Jambatan Ini

Terdapat banyak jambatan berhantu dimana-mana tempat di seluruh dunia. Jambatan seperti ini biasanya mempunyai cerita tersendiri seperti legenda bandar, pembunuhan, kemalangan dan bunuh diri. Jambatan adalah simbol kepada lintasan, menghubungkan dua tempat, dan meliputi jurang yang tidak diketahui. Ini menjadikan mereka sesuai untuk jiwa-jiwa terkorban, tetapi semua cerita-cerita ini yang kita tahu hanya melibatkan manusia.

Jambatan Overtoun di Scotland, bagaimanapun, adalah saksi kepada perkara yang sangat berbeza daripada obsesi biasa. Dari sudut berbeza, ia sebenarnya diiktiraf, dan dari sudut lain, ia berkaitan dengan anjing.

Jambatan itu terletak berhampiran Overtoun House Overtoun iaitu sebuah istana Gothic yang dibina pada tahun 1862. Jambatan itu tidak ada apa-apa yang istimewa ... kecuali ia adalah tempat di mana anjing akan melompat untuk mencari maut.

Jambatan Overtoun


Peristiwa aneh ini yang berlaku sejak di pertengahan abad ke-20. Dibina pada tahun 1895, jambatan itu tidak ada masalah sehingga kejadian ini berlaku. Sejak tahun 1950-an, anjing akan melompat dari hujung jambatan. Apa yang lebih menyeramkan lagi, anjing yang terselamat yang dibawa semula ke tempat ini akan cuba untuk melompat lagi. Jadi apa yang berlaku dalam tahun 50-an yang menjadi punca semua ini?

Ketika penyelidikan kes anjing bunuh diri ini telah dilakukan, orang ramai mendapati bahawa semua anjing yang telah melonjak dari hujung jambatan berlaku hanya pada siang hari. Anjing-anjing juga semua baka yang mempunyai muncung yang panjang, yang membuatkan orang untuk percaya bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan deria bau mereka.

Teori utama ialah kawasan di bawah jambatan ini penuh dengan cerpelai dan bau air kencing cerpelai yang membuatkan anjing menjadi kurang waras. Satu ujian menunjukkan bahawa kebanyakan anjing bertindak balas dengan bau yang kuat. Walau bagaimanapun, tidakkah naluri untuk memburu adalah sekuat naluri untuk terus hidup?

Teori cerpelai kelihatan tepat tetapi seorang penduduk dan merupakan seorang pemburu, John Joyce berpendapat: ". Tiada wawasan di sini saya boleh memberitahu anda dengan pasti "

Sebab itulah ramai merasakan bahawa ada sesuatu yang lebih buruk sedang berlaku.
 
Mary Armour, seorang psikik yang turut menguji teori ini mengambil seekor anjing jenis Labrador dan membawanya berjalan-jalan di sepanjang jambatan. Tiada apa-apa yang pelik yang beliau laporkan. Beliau berkata masalah itu bukan alam ghaib atau psikik.

"Haiwan sangat sensitif kepada roh di dunia lain, tetapi saya tidak merasakan apa-apa tenaga negatif."

Sesungguhnya, Mary berkata dia berasa "tenang dan ketenangan tulen" tetapi bagaimanapun mengakui bahawa anjing beliau ditarik ke sebelah kanan jambatan.

Sama ada bau cerpelai, seni bina jambatan atau faktor-faktor lain yang tidak dapat diselesaikan, cerita ini masih menjadi kisah yang misteri.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90