Top Ad 728x90

7 Benda Yang Anda Tidak Tahu Dicipta Oleh Wanita

Mari kita bersikap jujur di sini: Wanita (memang sentiasa) adalah dasyat, tetapi sejarah telah memberikan mereka sifar kredit untuk apa-apa pencapaian.

Sama ada ia adalah Rosalind Franklin, ahli kimia yang membolehkan James Watson dan Francis Crick untuk memikirkan struktur DNA, atau Marie Curie, yang telah satu-satunya orang yang memenangi Hadiah Nobel dalam DUA SAINS yang berbeza sama sekali - yang luar biasanya, sumbangan wanita kepada dunia tidak mempunyai tumpuan yang sepatutnya.

Namakan tiga wanita anda tahu yang mencipta sesuatu. Saya tahu saya pasti tidak boleh - kecuali orang seperti Betty Crocker diambil kira. (Dia adalah seorang pencipta, yang mencipta brownie, betul ke ni?)

Jadi, untuk kebaikan untuk manusia sejagat dan untuk menyelamatkan kita semua dari kebenaran memalukan bahawa kita tidak tahu apa-apa tentang wanita dalam sejarah, berikut adalah tujuh perkara luar biasa yang anda mungkin tidak tahu dicipta oleh wanita.

#1 Kevlar

Stephanie Kwolek

Memang betul, pada sekitar 1965, Stephanie Kwolek mencipta Kevlar semasa bekerja untuk DuPont Amerika Syarikat sebagai ahli kimia. Beliau dilaporkan bekerja di sana selama 15 tahun dalam jawatan yang sama sebelum kejayaan beliau yang menyelamatkan ribuan nyawa sejak ia dicipta.

Pada masa kematian Kwolek kira-kira dua tahun lalu, Ketua eksekutif DuPont menggelar Kwolek "perintis sebenar wanita dalam bidang sains."

Bekerja di makmal yang sama selama 15 tahun tanpa kenaikan pangkat dan pergi untuk mencipta teknologi dasyat untuk menyelamatkan nyawa? Jika itu tidak menjadi perintis, saya tidak tahu apa lagi yang ada.

#2  Pendorong satelit

Begitu banyak satelit mengelilingi bumi dalam satu hari, dan banyak inovasi, seperti GPS, berpunca daripada keupayaan untuk meletakkan satelit di orbit. Pada bila-bila masa GPS anda dapat menyelamatkan anda dari tersesat, anda boleh berterima kasih kepada Yvonne Brill kerana dia telah mencipta sains roket untuk mengekalkan satelit di orbit.

Oh, dan Brill berjaya belajar sains roket walaupun dikecualikan daripada program kejuruteraan universiti kerana, seperti yang anda fikirkan, dia adalah wanita.


#4 Program komputer

Satu program komputer adalah pada dasarnya hanya satu set arahan jelas yang memberitahu mesin apa yang perlu dilakukan untuk memberi keputusan yang tertentu. Ada Lovelace adalah seorang ahli matematik, melalui nota beliau dalam tahun 1840-an pada komputer mekanikal yang dicadangkan, menulis set arahan pertama untuk komputer, atau lebih dikenali sebagai program komputer yang pertama.

Dalam nota beliau, Lovelace dilaporkan menjangka mesin ini akhirnya akan dapat menghasilkan muzik, grafik dan digunakan untuk sains dan kegunaan peribadi selanjutnya.

Ya, saya rasa anda tidak tahu beberapa wanita bangsawan Inggeris pada dasarnya menemukan apa yang komputer akan lakukan sezillion tahun sebelum mereka wujud.


#5 Monopoli

Ia mungkin sukar untuk dipercayai, tetapi Monopoli adalah berdasarkan permainan yang dipanggil Permainan Tuan Rumah (The Landlord's Game), dicipta oleh Elizabeth Magie pada tahun 1904. Beliau pada asalnya mahu menunjukkan bagaimana dahsyatnya kapitalisme tidak terbatas. Saya pasti jika dia masih hidup, dia tidak akan menghargai kecurian permainan beliau dan keuntungan melampau berikutnya yang dibuat oleh Parker Brothers.

Tetapi, Monopoli lebih kurang adalah ciptaan Magie, jadi terima kasih Magie, kerana membantu saya menghabiskan banyak masa dan menghancurkan kebanyakan persahabatan saya selama ini.

Permainan Monopoli pertama

#5 Pengelap cermin depan

Adakah anda suka dapat memandu ketika hujan? Sebelum sehingga kehadiran Mary Anderson dan mencipta pengelap cermin depan, mungkin tiada siapa yang boleh.

Menurut paten 1903 beliau, Anderson berfikir sedalam-dalamnya mengenai masalah tersebut. Bilah pengelap beliau boleh dicerai dan memberikan tekanan yang sama kepada semua mata bilah. Jika anda tanya saya, sememangnya cukup bijak jika difikirkan cara beliau untuk menyelesaikan masalah ini, dengan situasi bahawa kereta tidak boleh didapati secara meluas sehinggalah Ford Model T keluar lima tahun kemudian.

Pengelap cermin kereta

#6 Mesin cuci pinggan mangkuk

Percaya atau tidak, kebiasaanya orang akan mencuci SEMUA peralatan mereka dengan tangan. Luar biasa, saya tahu. Sekurang-kurangnya sehingga Josephine Cochrane memutuskan dia tidak akan mengotorkan tangannya lagi.

Dia membina mesin cuci pinggan mangkuk pertama kira-kira pada tahun 1870-an dan dunia tidak lagi menoleh ke belakang. Pingan dan mangkuk saya secara peribadi terima kasih, Puan Cochrane.

Mesin cuci pingan mangkuk

#7 Cip coklat cookie

Ruth Wakefield mencipta cip coklat cookie. Biar saya katakan sekali lagi, dia yang menciptanya. Ia tidak berlaku secara tidak sengaja atau kerana dia kehabisan beberapa bahan-bahan lain.

Pada tahun 1938, pemilik restoran Toll House dengan secara praktikalnya, menambah sendiri makanan ruji untuk diet Amerika, dan sejak itu saiz pinggang saya tidak pernah sama lagi.

Cip coklat

#8 Anda

Ini bukan sebahagian daripada senarai rasmi kerana ia tidak bukanlah semata-mata tentang sesuatu benda, tetapi ya, ANDA tidak akan wujud tanpa seorang wanita. Ini mungkin kedengaran bodoh, tetapi dunia tidak memberi wanita pengiktirafan untuk melahirkan umat manusia, jadi mari kita semua tidak cuba untuk melupakan hakikat tersebut.

Setiap manusia yang hebat dilahirkan oleh seorang wanita

Walaubagaimanapun, ini adalah hanya beberapa perkara yang paling terkenal dan boleh disahkan bahawa perkara di atas tidak akan wujud tanpa wanita, dan saya takut dengan pemikiran bahawa semua inovasi dan sumbangan tidak dikreditkan yang telah dibuat oleh wanita sepanjang zaman.

Jadi, kepada semua orang, mari kita berhenti dengan perkara karut ini dan seterusnya memberikan semua wanita pengiktirafan dan layanan yang sepatutnya. Penggajian yang sama adalah satu permulaan yang baik - sebagai contoh.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90