Top Ad 728x90

Bagaimana Sepotong Pizza Membantu Penangkapan Seorang Pembunuh Bersiri

Keganasan "Grim Sleeper" telah menghantui kejiranan bandar Selatan Los Angeles  dari pertengahan 1980-an sehingga 2010. Mangsa beliau adalah semua wanita muda berkulit hitam. Jenayah yang dilakukannya berterusan sehinggalah pengenalan teknologi ujian DNA pada lewat 2000 bahawa LAPD (Jabatan Polis Los Angeles) dapat mengaitkan rentetan pembunuhan kepada satu orang, dan kemudian berjaya menangkap orang tersebut berdasarkan bahagian pizza yang dimakannya.

Lonnie David Franklin Jr. a.k.a Grim Sleeper

Majalah Vice melaporkan tentang kedua-dua pihak tentang mengapa LAPD tidak menangkap Grim Sleeper lebih cepat, kerana dia mempunyai pencapaian yang cemerlang sebagai pembunuh bersiri aktif yang paling lama di negeri California. Ada yang mengatakan bahawa LAPD tidak membuat susulan petunjuk yang ada kerana mereka menganggap mangsa-mangsa wanita kulit hitam sebagai tidak penting. LAPD mengatakan bahawa ia adalah sukar untuk memisahkan seorang pembunuh bersiri daripada keganasan lain yang berlaku di Selatan LA semasa kemuncak epidemik kokain.

Polis akhirnya berjaya menangkap pembunuh tersebut pada tahun 2010, selepas California menggunakan pangkalan data DNA yang boleh mengaitkan ahli keluarga pesalah yang disabitkan dengan DNA yang diambil daripada kawasan jenayah. Pada tahun 2009, anak Lonnie David Franklin Jr., telah ditangkap, dan DNA beliau dihantar ke pangkalan data negeri ini. Ia dipadankan dengan DNA daripada kejadian jenayah Grim Sleeper yang membabitkan Franklin sendiri.

Bagaimana sepotong pizza ini membantu pihak polis:

Pada 5 Julai 2010, dua detektif LAPD mengekori Franklin ternampak dia sedang menuju ke restoran di Buena Park iaitu John Incredible Pizza untuk parti hari jadi seorang kanak-kanak, menurut dokumen mahkamah. Salah seorang detektif telah menyamar dengan memakai pakaian seragam restoran, menyamar sebagai seorang pekerja, kemudian memungut tuala, cermin mata, garpu, dan sepotong pizza yang telah dimakan oleh Franklin. Bukti DNA dari barang-barang inilah yang menjayakan kes polis ', dan dua hari kemudian mereka memberkas Franklin.

Malangnya, kelewatan perbicaraan telah menyebabkan kes ini berlarutan selama lima tahun sebelum akhirnya pergi ke mahkamah pada 16 Februari Tidak kira bagaimana hebatnya pizza menangkap seorang pembunuh bersiri, ia tidak boleh menyelesaikan banyak masalah dengan keadilan jenayah mengikut sistem undang-undang Amerika Syarikat.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90