Top Ad 728x90

,

Kes Johnson & Johnson: Betulkah Bedak Talkum Mengakibatkan Kanser?

Satu keputusan mahkamah memutuskan bahawa Johnson & Johnson wajib membayar $USD72juta ganti rugi selepas satu tuntutan dimana punca kematian wanita akibat dari kanser ovari dikaitkan dengan penggunaan talkum telah menimbulkan kebimbangan terhadap produk tersebut.

Selama lebih 35 tahun, Jacqueline Fox mendakwa dia menggunakan produk Baby Powder dan Shower to Shower sebagai produk kebersihan feminin. Beliau telah disahkan menghidap kanser tiga tahun yang lalu, dan meninggal dunia pada Oktober ketika berumur 62 tahun.

Juri di Missouri memutuskan bahawa Johnson & Johnson perlu membayar $USD10 juta sebagai ganti rugi yang sebenar dan $USD62 juta sebagai ganti rugi punitif kepada keluarga Fox, seperti ditunjukkan oleh rekod mahkamah.

Jere Beasley, peguam keluarga Fox, berkata bahawa firma itu sedar akan "risiko" produk tersebut sejak tahun 1980-an.

Walau bagaimanapun, jurucakap Johnson & Johnson, Carol Goodrich berkata: "Kami bersimpati dengan keluarga plaintif tetapi percaya keselamatan talkum kosmetik disokong oleh bukti saintifik sejak berdekad lamanya."

Bedak talkum Johnson & Johnson


Kes itu telah mencetuskan kebimbangan mengenai bedak talkum dan kanser. Baby Powder dan Shower to Shower diperbuat daripada talkum: batu mineral yang mengandungi magnesium, silikon dan oksigen, manakala beberapa yang lain mengandungi asbestos.

Walau bagaimanapun, produk yang dijual di Amerika Syarikat tidak lagi mengandungi asbestos sejak tahun 1970-an, menurut Reuters.

Pakar kesihatan telah berusaha untuk meredakan kebimbangan sekitar produk ini dan mana-mana kaitannya terhadap kanser.

Paul Pharoah, seorang profesor Cancer Epidemiology di Universiti Cambridge, berkata keputusan mahkamah itu adalah tidak tepat.

Beliau menegaskan bahawa kanser ovari adalah penyakit yang berbeza-beza, dengan serous, endometrioid, sel jelas dan musinous adalah yang paling biasa. Semua ini mempunyai faktor-faktor risiko yang berbeza.

Risiko utama datang dari terapi penggantian hormon, berat badan berlebihan dan mempunyai endometriosis. Merokok juga dikaitkan dengan kanser ovari musinous - salah satu bentuk kanser yang jarang berlaku.

Beliau menjelaskan bahawa kaitan yang terbukti diantara menggunakan talkum berhampiran kemaluan dan kanser ovari adalah lemah dan walaupun peryatuan itu wujud, tidak mungkin bahawa kanser akan timbul dari seorang wanita yang menggunakan talkum.

Profesor Pharoah berkata kajian terkawal baru-baru ini terhadap lebih 8,000 kes dan 9,000 penyelidikan terkawal mendapati bahawa penggunaan talkum perineal dikaitkan dengan kenaikan sebanyak 20 peratus berisiko menghidapi semua jenis kanser ovari. Bagaimanapun, beliau memberi amaran bahawa kajian itu - di mana wanita yang menggunakan bedak talkum dibandingkan dengan mereka yang tidak - boleh berat sebelah kerana subjek boleh tidak sengaja salah ingat berapa banyak produk yang mereka digunakan.

Dua kajian prospektif yang diterima secara meluas dan kurang terdedah kepada ketidakadilan juga mendapati terdapat hubungan yang signifikan dengan kanser ovari berbentuk serous , manakala seorang lagi mendapati peningkatan tidak ketara dalam risiko menghidap kanser ovari jenis serous, katanya.

"Kaitan ini adalah biologi yang munasabah. Talkum yang digunakan di kawasan kemaluan mungkin masuk ke dalam tiub fallopio dan ke ovari dan menyebabkan keradangan, yang seterusnya boleh menyebabkan kanser ovari.

"Secara adil, saya berfikir bahawa ia adalah lebih cenderung daripada tidak ada langsung bahawa terdapat kaitan antara penggunaan talkum untuk kemaluan dan risiko mendapat beberapa jenis kanser ovari Walau bagaimanapun, ia adalah penting untuk ingat saiz risiko yang mungkin - seorang wanita yang berumur 20 tahun dalam UK mempunyai risiko mendapat kanser ovari pada satu ketika dalam hidupnya adalah sebanyak 18 dalam seribu; peningkatan 20 peratus dalam risiko ini akan meningkatkan jumlah ini kepada 22 dalam seribu (dengan andaian bahawa teori tersebut adalah benar). Seorang wanita yang mempunyai kecacatan dalam gen BRCA1 mempunyai risiko seumur hidup untuk menghidapi kanser ovari adalah kira-kira 400 dalam seribu. "

Dr Daniel Cramer adalah seorang pakar epidemiologi di Universiti Harvard dan merupakan perunding bagi plaintif peguam dalam kes terhadap Johnson & Johnson. Beliau telah menerbitkan beberapa kajian mengenai potensi hubungan antara talkum dan kanser ovari, dengan yang pertama pada tahun 1982. Kajian beliau menunjukkan beliau yang mendedahkan bahawa talkum menimbulkan risiko kanser ovari sebanyak 30 peratus.

Dr Cramer memberitahu Reuters bahawa ujian klinikal secara rawak adalah yang paling tepat dan tidak berat sebelah. Kajian perlu dijalankan untuk membuktikan dan meyakinkan sama ada talkum boleh menyebabkan kanser. Walau bagaimanapun, ini tidak disebabkan oleh kebimbangan etika, beliau berkata, sebagai penyelidik, dia perlu mendedahkan wanita kepada produk dan tunggu untuk melihat jika mereka menghidap kanser.

Dr. Ranit Mishori, seorang profesor perubatan keluarga di Universiti Georgetown, memberitahu Reuters bahawa dia tidak percaya terdapat apa-apa bukti bahawa ada kaitan antara talkum dan kanser, tetapi hanya berkata ia bukanlah satu keperluan: "jika anda bimbang, tidak payah menggunakannya. "

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90