Top Ad 728x90

,

Kajian Menunjukkan Pemanasan Global Akan Mengakibatkan 'Hujan Ekstrim' Dan Banjir

Sama ada anda tinggal di Seattle atau padang pasir Sahara, sudah tiba masanya untuk melabur dalam baju hujan yang baik atau payung, menurut satu kajian baru.

Dengan suhu global yang terus meningkat, lebih banyak peristiwa "hujan ekstrim"  - hujan yang sangat lebat dan luar biasa - boleh dijangka, kata kajian itu yang diterbitkan Isnin dalam jurnal Nature Climate Change.

Dengan itu, saintis berkata, ertinya, risiko banjir meningkat terutamanya bagi kawasan-kawasan kering di dunia.

Kajian ini mencabar idea bahawa pemanasan global menyebabkan kawasan kering untuk menjadi lebih kering dan kawasan lembap menjadi lebih lembap.

"Di  kedua-dua kawasan basah dan kering, kita lihat ini merupakan peningkatan yang ketara dan mantap dalam hujan lebat," kata ketua pengarang Markus Donat, seorang saintis iklim cuaca di Universiti New South Wales, memberitahu Nature.

Banjir di Sarawak baru-baru ini


Donat dan pasukannya mengumpul data dari 1951-2010 mengenai peristiwa hujan melampau daripada 11,000 stesen cuaca di seluruh dunia, lapor Nature.

Pada masa itu, bilangan hari dengan "hujan ekstrim" meningkat dari 1 peratus kepada 2 peratus setiap dekad. Trend ini dijangka terus bergiat sehingga akhir abad ini yang mungkin membawa kepada banjir tambahan.

"Kami mendapati hubungan yang kuat antara pemanasan global dan peningkatan dalam hujan terutamanya di kawasan luar kawasan tropika," kata Donat dalam satu kenyataan.

"Kebimbangan tentang kekerapan yang meningkat dan dalam intensiti tertentu peristiwa hujan yang melampau di kawasan-kawasan yang biasanya kering ialah bahawa kemungkinan tiada infrastruktur ditempatkan untuk mengatasi masalah banjir yang melampau," tambah Donat. "Yang penting, kajian ini mencadangkan kita akan dapat melihat peristiwa-peristiwa hujan melampau meningkat di serantau  kawasan kering, bukan hanya sebagai purata di seluruh dunia."

Peter Stott, seorang saintis iklim senior di Met Office, memberitahu Climate Central yang penemuan kajian itu adalah penting kerana hujan akan lebih dasyat dan banjir akan "mencabar keupayaan kita berdaya tahan dengan iklim yang pesat berubah."

Seperti yang Nature laporkan, kajian ini sejajar dengan kajian 2015 yang mendapati pemanasan global telah membawa kepada peningkatan dalam peristiwa hujan yang memecah rekod. Donat memberitahu penerbitan bahawa kajian beliau harus datang sebagai amaran kepada kerajaan-kerajaan dunia.

"Ia mungkin idea yang baik untuk melabur dalam infrastruktur yang membantu dalam berurusan dengan hujan yang lebih berat, khususnya jika anda belum pernah lagi mengalami peristiwa tersebut," kata Donat.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90