Top Ad 728x90

,

Manusia Tertua Di Dunia Merupakan Seorang Yang Terselamat Dari Auschwitz Kini Menetap Di Israel

Manusia tertua di dunia (sama ada lelaki, wanita, atau apa saja gelarannya) adalah satu konsep yang cukup menyedihkan jika anda berfikir mengenainya. Ia adalah satu label yang sentiasa bertukar kerana sekali dinamakan "tertua di dunia" orang berkenaan hanya menunggu masa untuk ke "dunia lain yang tidak tercapai" dan menyerahkan gelaran itu kepada orang lain. Untuk beberapa bulan, mungkin setahun, anda boleh mempunyai hak bercakap besar ke atas semua orang lain di dunia ini dan kemudian anda akan mati. Rekod yang paling tidak bermakna dan menyedihkan daripada Guinness World Records jika anda merenung makna itu untuk lebih daripada beberapa saat.

Tetapi bagi beberapa bulan menjadi orang tertua di dunia adalah perasaan yang cukup hebat. Pemegang rekod semasa adalah Yisrael Kristal, yang dilahirkan di Poland pada tahun 1903 dan kini menetap di Israel. Menurut BBC News,

Selepas penjajahan Poland oleh Nazi Jerman pada tahun 1939, Mr Kristal dan keluarganya telah berpindah ke kem perlindungan pelarian perang Lodz.

Dua anaknya meninggal dunia di sana dan En. Kristal dan isterinya Chaya Feige Frucht telah dihantar ke Auschwitz pada tahun 1944 selepas kawasan perlindungan telah ditutup, lapor Jerusalem Post.

Isteri Mr Crystal telah dibunuh di Auschwitz tetapi dia terselamat, menjadi buruh paksa di situ dan kem-kem lain.

Yisrael Kristal, lelaki tertua di dunia

Ia adalah kisah tragis, tetapi beliau juga mendapat kebahagiaan di sana. Beliau berkahwin semula dan mempunyai anak dengan isteri keduanya, kemudian berpindah bersama suaminya ke Israel. Pernah juga beliau kembali untuk menjalankan perniagaan kuih-muih yang dipertanggungjawabkan kepada beliau daripada sebelum Perang Dunia II sehingga beliau bersara. Pada ketika ini, dia mempunyai masa persaraan yang bertahun-tahun untuk menyambung kehidupan dan mempunyai beberapa hobi lain. Jadi, apakah yang beliau katakan adalah rahsia beliau untuk hidup kehidupan yang panjang?

"Terdapat orang yang lebih bijak, lebih kuat dan lebih baik dari saya yang tidak lagi hidup," katanya.

"Apa yang perlu untuk kita lakukan adalah untuk terus bekerja keras semampu yang kita boleh dan membina semula apa yang hilang."

Nasihat bijaksana, walaupun ia bukan merupakan pelan konkrit untuk hidup sehingga anda berumur 112. Kami akan kembali kepada anda jika Yisrael merubah fikiran beliau dan memberitahu rahsia untuk kehidupan yang panjang sebenarnya adalah banyak gula dan mendapat urutan badan yang baik sekali seminggu atau apa-apa saja. Anda tidak akan tahu.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90