Top Ad 728x90

5 Kononnya Kebaikan Lemon Yang Sebenarnya Tipu

Penggunaan lemon terutamanya dicampur bersama minuman merupakan trend kesihatan yang diamalkan pada masa kini. Ia dikatakan mempunyai khasiat yang bermanfaat kepada kesihatan kita terutamanya bagi yang ingin menguruskan badan. Tetapi sejauh mana impak kebaikan lemon ini kepada tubuh badan kita?

Tahukah anda bahawa sebenarnya kebaikan lemon ini telah ditokok tambah oleh pihak-pihak tertentu? Dibawah ini adalah senarai 5 'kebaikan lemon' yang sebenarnya tipu atau ditokok tambah.

Kebaikan lemon selalunya ditokok tambah


1. Lemon boleh menurunkan berat badan


Sesetengah orang mendakwa bahawa oleh kerana lemon mengandungi pektin, sejenis serat yang sama didapati dalam epal, apabila diminum maka ia dikatakan boleh mengurangkan berat badan. Tetapi sebenarnya hanya terdapat sedikit serat (jika ada) yang masih terkandung dalam jus pada masa anda memerahnya ke dalam air anda.

"Serat, pada amnya penting untuk melambatkan pencernaan anda, dan membantu keseluruhan proses penghadaman," kata Michalczyk. "Malangnya, tiada serat ini dalam jus lemon itu sendiri."
Adalah lebih baik mengambil makanan serat tinggi seperti oat, kacang, dan kekacang dalam diet anda sebagai sebahagian daripada hidangan yang berkhasiat. Jika tidak, jus lemon boleh berfungsi sebagai pengganti untuk menurunkan berat badan (jikalau meminumnya sebagai pengganti soda atau minuman manis lain), namun ia bukan ubat ajaib.

"Memandangkan ia mengandungi kalori yang rendah, ia boleh membantu sekatan kalori secara keseluruhan untuk penurunan berat badan. Tetapi itu satu-satunya kesan yang akan ada, "kata Jason Ewoldt, RDN, LD, seorang pakar diet kesihatan di Mayo Clinic Healthy Living Program. Sehubungan dengan itu, beberapa kajian terhadap haiwan menunjukkan bahawa sebatian lemon mungkin membantu menurunkan berat badan, katanya, tetapi penyelidikan masih terlalu awal untuk mengetahui bagaimana air lemon memberi kesan kepada manusia dan berat badan.

2. Lemon boleh mencegah penyakit


Teori ini berasal daripada fakta bahawa tubuh anda akan menjadikan jus lemon yang berasid  bertukar menjadi alkali, tetapi kebanyakan pakar bersetuju bahawa pH makanan anda tidak menjejaskan kesihatan anda atau menjadi penyebab penyakit seperti arthritis atau kanser, seperti diet tertentu. Terlalu banyak asid dari jus lemon bagaimanapun, boleh merosakkan gigi anda.

"Asid kuat seperti jus lemon mampu menghancurkan enamel gigi jika diamalkan secara kerap," kata Libby Parker, RD, ahli diet berdaftar di San Luis Obispo, California. "Jika anda meminum jus lemon, berhati-hati untuk tidak terus memberus gigi selepas itu. Kumurkan air kosong di dalam mulut anda. "Memberus gigi apabila terdedah kepada asid seperti jus lemon boleh menyebabkan lebih banyak hakisan enamel yang membawa kepada rongga. Untuk memastikan gigi anda sihat, nikmati jus lemon secara sederhana.

3. Lemon membantu proses detoksifikasi sistem anda


Sesetengah orang percaya bahawa dengan meminum jus lemon, ia boleh membersihkan sistem anda daripada toksin dan penyakit, tetapi ini tidak disokong oleh mana-mana penyelidikan kesihatan. "Ini adalah teori yang popular, tetapi sekali lagi, selain kandungan vitamin C yang tinggi, yang juga terdapat dalam makanan lain, ada sedikit bukti saintifik untuk menyokong bahawa jus lemon mendetoksifikasi sistem anda lebih baik daripada air," kata Kirkpatrick.

Sebenarnya, badan anda tidak perlu "dibersihkan" sama sekali, walaupun apapun dakwaan pihak tertentu mengenai diet detoks atau melalui iklan produk. "Ginjal dan hati kita melakukan semua detoksifikasi yang kita perlukan," kata Michalczyk.

4. Lemon mempercepatkan metabolisme anda


Ramai yang mengatakan bahawa secawan air lemon di pagi hari dapat menjaga metabolisme anda bersenandung sepanjang hari. Berbunyi hebat, bukan? Malangnya, para pakar tidak bersetuju dengan perkara ini.

"Saya tidak dapat melihat kesinambungan di itu," kata Kirkpatrick. "Sesetengah makanan, seperti lada cayenne, mempercepatkan metabolisme secara sementara melalui kesan terma makanan, tetapi saya tidak melihat apa-apa kajian di mana lemon melakukan perkara yang sama."

Walau bagaimanapun, jika menambah limau ke air anda membantu anda minum lebih banyak daripada yang biasanya anda lakukan, itu boleh memberi manfaat.

"Ia boleh membantu, tetapi faedah itu akan datang lebih banyak daripada air sebenar dan bukannya lemon yang anda perah," kata Michalczyk. "Metabolisme anda berkembang dari air untuk mengekalkan fungsinya. Bayangkan ia sebagai sebuah mesin pembakar kalori yang hebat dan air merupakan minyak dalam tangki. "

5. Lemon adalah satu keajaiban anti penuaan


Walaupun jus lemon mungkin memberikan dos antioksidan yang baik, ia tidak akan mengembalikan semula jam penuaan.

"Jus lemon mengandungi kandungan vitamin C yang cukup tinggi, yang memainkan peranan dalam kesihatan kulit dengan membantu pembentukan kolagen, [protein struktur yang mengelilingi kedutan], tetapi terdapat banyak pilihan makanan lain untuk mendapatkan vitamin C yang mencukupi, "kata Ewoldt. Untuk kesihatan kulit yang optimum, anda dinasihatkan memakan makanan seimbang yang termasuk buah-buahan, sayur-sayuran, daging tanpa lemak seperti ayam belanda atau salmon dan bijirin yang semuanya memberikan nutrien yang merangsang pengeluaran dan pemeliharaan kolagen.


Laporan oleh Prevention

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90