Top Ad 728x90

Bahaya Makan Mi Segera - Ye Ke Ni?

Dakwaan/Viral di internet: Mee segera berbahaya kepada pengguna kerana kandungan 'wax' yang boleh mengakibatkan kanser.

Amaran e-mel, posting di Facebook dan berbagai media sosial yang lain terhadap ancaman mengintai namun tidak wujud ini membuat kemunculan di internet pada awal Oktober 2000. Tetapi kepercayaan bahawa makan mi segera menyebabkan pembentukan berlilin (wax) dalaman sebenarnya lebih lama, kerana pembaca yang mendengar khabar angin yang sama beberapa dekad lalu telah mengesahkannya.

Khabar angin yang bermula dari barat. Sumber: Facebook


Status Facebook dibawah mahu kita percaya bahawa kanak-kanak yang tidak dinamakan tersebut telah dibedah akibat penumpukan lilin dalam perutnya. Lilin, seperti bahan makanan yang lain, ditolak melalui sistem pencernaan dan keluar dari badan sebagai sebahagian daripada air besar. Tiada apa-apa kandungan khas dalam lilin akan mengubahnya menjadi lapisan tetap yang akan berpaut selama-lamanya dalam lapisan perut. 

Sumber: Facebook

Untuk mi segera di dalam cup atau cawan, wujud juga mitos tentang bahayanya cawan tersebut yang biasanya diperbuat daripada styrofoam. Styrofoam adalah bahan yang sangat bagus untuk memastikan makanan atau minuman sentiasa panas. Bekas yang lebih tebal yang diperbuat daripada styrofoam memang sesuai untuk pemanasan gelombang mikro. Tidak ada keperluan untuk menggunakan lapisan lilin di dalam bekas itu, kerana apa-apa menggunakan ia mungkin boleh berkhidmat telah bersiap dikendalikan oleh styrofoam.

Selain itu, untuk memasak mi di dalam cawan, ia hendaklah dituang dengan air panas dan penggunaan bahan berlilin adalah tindakan yang sia-sia kerana haba akan mencairkan lilin. Adalah tidak logik untuk menambah sesuatu bahan daripada cawan itu sendiri ke dalam ramuan mi segera serta merosakkan rasa mi tersebut.

Pengilang makanan segera juga mengalami kesukaran untuk meyakinkan orang bahawa produk mereka berasa cukup sedap untuk dimakan tanpa menambah cairan lilin ke dalam ramuan.

Walaupun sekiranya lilin digunakan dalam bekas styrofoam, dan walaupun ada yang masuk ke dalam makanan, ia tidak akan memberi kesan buruk kepada orang biasa (ia mungkin mungkin menyebabkan masalah kepada mereka yang mempunyai sistem penghadaman yang rosak atau terjejas, tetapi tidak kepada orang yang sihat). Walaupun ia tidak diketahui umum, beberapa gula-gula secara rutinnya mengandungi produk lilin ("Smarties" dan "Peeps" sebagai contoh: carnauba lilin digunakan dalam produk-produk ini kerana ia adalah dalam keluarga gula-gula jagung). 

Di sesetengah konfeksyen, lilin adalah bahagian paling atas. Berjuta-juta kanak-kanak yang tidak terkira banyaknya yang pernah memakan "wax lips" (sejenis gula-gula) dan "wax soda bottle" (juga sejenis gula-gula) dengan senang hati akan membuktikannya. 

Sehingga hari ini, tiada seorang pun pengguna yang memakan produk-produk ini terpaksa menjalani pembedahan untuk mengikis lilin daripada perut mereka atau disahkan menghidap kanser. Mi segera juga tidak mengakibatkan keguguran rambut.


Soalan-soalan dan jawapan dari doktor di Healthcaremagic.com:

Soalan 1

Bolehkah mi segera menyebabkan kanser?

Jawapan oleh Pakar Radiologi, Dr. Radha Narayanan
Makan mi langsung tidak menyebabkan kanser tetapi makan makanan yang sangat panas boleh membakar esofagus anda dan dalam jangka masa panjang menyebabkan kanser esophageal. Bagaimanapun, hanya memakan mi sahaja boleh mempengaruhi kepada kanser kolon jika anda tidak makan serat yang cukup. Pautan kepada jawapan

Soalan 2

Adakah mi segera boleh menyebabkan obesiti kepada kanak-kanak?

Jawapan oleh Pakar Pediatrik dan Pulmonologi, Dr. Sumanth Amperayani
Mi kebanyakannya mengandungi 'maida' atau dempul yang baik apabila diambil sekali-sekala tetapi tidak kerap sebagai makanan ruji. Sebaik-baiknya, berikan anak anda makanan yang berkhasiat untuk menjaga kesihatan mereka. Pautan kepada jawapan

Secara kesimpulannya, mi tidak berbahaya kepada kesihatan kita dan tidak akan menyebabkan kanser. Namun itu tidak bermakna kita boleh makan mi segera setiap hari. Kita sangat perlu kepada makanan seimbang untuk kesihatan yang baik dan badan yang sihat.

Untuk fakta seperti ini, kita janganla terus mempercayai apa yang terpapar di internet pada setiap hari. Rajin-rajinlah membaca dan buat siasatan sendiri sebelum mempercayai apa yang orang lain viralkan. Jangan jadi pak turut sahaja. 

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90