Top Ad 728x90

Jejantas Untuk Haiwan Yang Boleh Dibina Di Malaysia

Beberapa hari yang lepas, kita dikejutkan dengan berita harimau yang dilanggar ketika melintas jalan di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang mengakibatkan harimau tersebut maut. Ramai netizen berpendapat kita perlu melindungi haiwan di negara kita apatah lagi jika haiwan tersebut sedang diancam kepupusan. Menurut sumber dari Jabatan Alam Sekitar, kini cuma terdapat hanya 11 ekor harimau sahaja di Semenanjung Malaysia.



Kebiasaanya, ia adalah amat sukar untuk hidupan liar melintas tanpa dilanggar kereta atau kenderaan lain. Di Perancis, setiap tahun kira-kira 24 000 haiwan bertembung di jalan raya dan ini telah mendorong Kanada untuk membina jejantas untuk haiwan yang dikenali sebagai 'ecoduct'. Ini adalah ciptaan yang sempurna yang akan membolehkan rakan-rakan haiwan kita melintas jalan.

Kanada melaksanakan idea untuk membina jambatan ini untuk haiwan selepas mendapati banyak kesan negatif daripada lebuh raya kepada fauna dan flora. Bunyinya seperti gila, tetapi ia sangat berkesan. Satu kajian di atas tanah menunjukkan bahawa 'jejantas hijau' ini sebenarnya berfungsi dengan baik dan mereka membenarkan haiwan menyeberangi jalan-jalan utama serta dilindungi. 

Di Washington, Amerika Syarikat, mereka amat berpuas hati dengan keberkesanan ini memutuskan untuk membina ecoduct mereka sendiri. Ecoduct pertama adalah sepanjang 45 meter dan ia akan dikelilingi oleh tumbuh-tumbuhan untuk membolehkan haiwan untuk berada di tengah-tengah mereka.

Patricia Garvey-Darda, seorang ahli biologi di Hutan Negara Wenatchee berkata: "Ini adalah benar-benar satu usaha yang amat mengagumkan." "Matlamatnya adalah untuk menghubungkan semua spesies serta habitat." Banyak negara-negara lain seperti Montana dan Florida memulakan pembinaan jejantas ini untuk haiwan. Setakat ini, 44 jambatan telah dibina di Kanada. Pembinaan jambatan ini mengehadkan pemecahan landskap yang telah berlaku oleh pembinaan jalan raya dan mengurangkan bilangan kemalangan haiwan.



Très remarquables et ingénieux ponts construits... oleh buzzfil

Pembinaan jejantas ini telah berkembang pesat, tetapi idea itu bukan baru. Sebagai contoh di Belanda, selama 20 tahun yang sedia ada lintasan hidupan liar dan hari ini negara ini mempunyai lebih daripada 600 jambatan.


0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90