Top Ad 728x90

Pemandu Teksi Gembira Bawa Penumpang Hantu

Bayangkan bahawa anda adalah seorang pemandu teksi di Ishinomaki, Jepun. Anda mengambil penumpang muda dan meminta destinasi beliau. Dia memberitahu bahawa dia menuju ke Daerah Minamiyama, dimana yang peliknya tiada siapa yang akan ke Daerah Minamiyama - tidak sejak tsunami. Anda menjelaskan perkara ini dan dia bertanya, "Adakah saya meninggal dunia?"

Apabila kamu menoleh ke belakang semula, dia tidak ada lagi.

Sekadar gambar hiasan


Penumpang-penumpang hantu merupakan perkara biasa di kalangan pemandu teksi di Ishinomaki, yang merupakan salah satu daripada bandar-bandar yang terjejas paling teruk oleh gempa bumi 2011 dan tsunami.

Gempa bumi Tōhoku dan tsunami berlaku pada bulan Mac 2011, membunuh hampir 16,000 orang di seluruh negara, mencederakan lebih 6,000 orang, dan 2,572 hilang.

Pelajar sosiologi Yuka Kudo bercakap kepada 100 pemandu teksi yang berbeza. Tujuh daripada mereka berkata bahawa mereka pernah berhadapan dengan penumpang hantu yang meminta dihantar ke suatu destinasi, tetapi menghilang apabila meter dihentikan.

Kebanyakan hantu dikatakan lelaki dan wanita muda. Kudo berteori bahawa anak-anak muda yang meninggal dunia tersebut kecewa kerana mereka tidak mencari cinta dalam hidup. Untuk sebab-sebab tertentu, mereka mengambil langkah untuk pergi kepada pemandu teksi.

Namun pemandu-pemandu teksi seolah-olah tidak takut dengan penumpang hantu. Malah, mereka dengan senang hati menghantar pelanggan hantu mereka di mana sahaja mereka perlu pergi.

Kudo mendapati bahawa ramai daripada pemandu teksi mahu bercakap mengenai penumpang hantu selepas ditanya sama ada mereka akan perasan apa-apa yang pelik sejak tsunami. Ia membuatkan anda tertanya-tanya berapa banyak lagi telah mengalami fenomena ini, tetapi terlalu takut untuk tampil ke hadapan.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90