Top Ad 728x90

Pencipta Email, Ray Tomlinson Meninggal Dunia

Ray Tomlinson, orang yang dikreditkan dengan mencipta e-mel pada tahun 1971, meninggal dunia pada hari sabtu lepas pada usia 74 tahun. Majikannya mengesahkan kepada Associated Press.

Tomlinson menyertai syarikat teknologi Bolt, Beranek and Newman pada 1960-an sebagai seorang programmer selepas menerima ijazah sarjana dari MIT. Pada tahun 1971, beliau mula cuba untuk memperbaiki sistem mesej sedia ada yang membolehkan pengguna komputer yang sama untuk menghantar mesej kepada satu sama lain.

Tomlinson mempunyai idea untuk menggabungkan program mesej tunggal komputer dengan program pemindahan fail eksperimen. Komputer-komputer di BBN telah disambungkan ke ARPANET, rangkaian asalnya direka oleh Jabatan Pertahanan AS yang telah menjadi pelopor kepada internet.

Ray Tomlinson (kredit kepada wikipedia)


Untuk membezakan mel tempatan dan rangkaian, dia memilih untuk menggabungkan login pengguna dengan simbol @, disusuli dengan nama pengendali (host). Dengan itu, alamat e-mel moden dilahirkan.

"Sebab utama adalah bahawa ia masuk akal," Tomlinson menulis di laman web beliau, menjelaskan pilihan simbol @. "Tanda [@]  tidak muncul dalam nama supaya tidak akan ada kesulitan berlaku ketika memisahkan antara nama login dan nama hos."

Mesej pertama telah dihantar antara dua komputer yang duduk bersebelahan antara satu sama lain yang hanya dihubungkan oleh ARPANET. E-mel yang pertama adalah campuran aksara, yang Tomlinson akhirnya lupa.

"Apabila saya telah berpuas hati bahawa program ini seakan-akan berjaya, saya menghantar mesej kepada seluruh kumpulan saya menjelaskan bagaimana untuk menghantar mesej melalui rangkaian," katanya. "Penggunaan e-mel rangkaian pertama mengumumkan kewujudannya sendiri."

Dia menciptakan e-mel kerana "ia seolah-olah seperti idea yang kemas," katanya.

Dalam masa beberapa tahun, sebahagian besar trafik pada ARPANET adalah e-mel.

"E-mel membawa kami dari ARPANET ke Internet," menurut satu artikel Net History. "Ini adalah sesuatu yang orang ramai di seluruh dunia mahu gunakan."

Kejayaan yang diperolehi Tomlinson bertempat dalam Internet Hall of Fame serta kepujian dari pelbagai organisasi dan penerbitan. Tidak ada paten pada kerja-kerja tersebut dan beliau berkata beliau tidak menerima sebarang ganjaran.

"Tiada ganjaran sehingga anda menganggap terdapat rasa minat dalam asal-usul e-mel adalah merupakan ganjaran," katanya.

Tomlinson kekal bekerja di BBN Technologies, yang kini merupakan anak syarikat Raytheon.

Ucapan takziah daripada Gmail di Twitter

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90