Top Ad 728x90

, ,

Bayi Ini Mati Dan Hidup Semula - Amaran: Sediakan Tisu

Beberapa perkara akan menawan hati ibu bapa lebih daripada mengalu-alukan kedatangan bayi ke dunia. Tetapi apa akan berlaku jika jantung bayi tersebut tidak membenarkan dia untuk tinggal di dunia sebaik sahaja dia tiba?

Malangnya, itulah yang berlaku kepada Mindy dan Rob Seay dari Anchorage, Alaska.

Bayi lelaki mereka, Lincoln telah disahkan menghidap kecacatan jantung yang teruk apabila Mindy mengandung 20 minggu. Tidak lama selepas kelahirannya, baby Lincoln memerlukan pembedahan jantung terbuka untuk memasang alat yang akan membantu dia untuk terus hidup.

Pasangan itu tersenyum walaupun mereka tahu kehidupan mereka akan bertukar apabila Lincoln dilahirkan


Tetapi apabila dia mencapai usia 3 bulan, dia kian membesar dan alat tersebut tidak mampu menyokong keupayaan jantungnya dan pasangan muda tersebut mendengar perkataan yang tidak ada ibu bapa mahu dengar: Lincoln memerlukan pemindahan jantung.

Hati Mindy telah berkecai. Dia tidak boleh menerima hakikat bahawa bayi lelaki yang dia sangat sayang boleh diambil dari dia pada bila-bila masa.

"Jika ada pernah satu tempoh bagi saya untuk berjasa sebagai ayah dan suami, itu adalah masanya."

Rob juga dalam kesakitan, tetapi dia tahu bahawa keluarganya memerlukan dia lebih daripada biasa. Dan dia pun mula bertindak.

Dia meninggalkan kerjanya dan memindahkan keluarga, termasuk anak pasangan itu yang lebih tua, untuk tinggal lebih dekat dengan Hospital Kanak-Kanak Seattle.

Dialah yang pertama untuk mengakui bahawa dia dalam ketakutan, tetapi Rob pergi jauh untuk mencari kekuatan untuk memastikan semua orang positif. "Saya enggan membenarkan keluarga saya menderita," katanya kepada Upworthy. "Saya memastikan bahawa setiap tindakan yang saya buat mengarah kepada memberikan mereka sokongan yang mereka perlukan."

Rob melakukannya semua supaya Mindy tidak perlu melakukan kerja.

Rob mahu Mindy fokus untuk menjadi pada dua perkara: menjaga dirinya dan menjaga Lincoln.

Untuk itu, dia mendaftar anak-anaknya di sekolah, pergi membeli-belah, memasak, kerja pembersihan, dobi, dan dia berlari mengejar anak-anaknya di seluruh tempat.

Beliau juga mahu anak-anak beliau untuk bergembira semasa mereka di Seattle, walaupun sebab-sebab untuk berada di Kota Emerald jauh daripada menyeronokkan.

Semua perkara tersebut sepatutnya mencukupi, tetapi dia mahu memastikan emosi anak-anaknya juga memuaskan.

"Saya memastikan untuk bertanya kepada mereka soalan tentang perasaan mereka mengenai Lincoln," kata Rob. "Saya tidak mahu apa-apa dirahsiakan. Mereka perlu tahu bahawa mereka boleh bercakap kepada saya tentang apa-apa saja."

Lelaki itu adalah penjaga Gred-A.

Setelah apa yang dilalui, dia tidak meminta pujian, dia tidak mengadu, dan dia tidak mahu sesiapa sahaja untuk rasa simpati untuk dia. Dia melakukan perkara-perkara ini kerana dia bermotivasi intrinsik untuk menjadi lelaki, bapa, dan suami yang baik .

Tetapi walaupun Rob telah melakukan bahagiannya untuk mengekalkan keluarganya gembira, si kecil Lincoln sedang bertarung nyawa di hospital.

Selepas dua episod serangan jantung, Lincoln akhirnya mempunyai beberapa berita baik: Dia akan menerima jantung yang baru.

Ini adalah hari yang paling gembira bagi keluarga Seay itu. Berdasarkan itu semua, Mindy menulis surat yang menyentuh perasaan kepada keluarga penderma di Facebook.

Tetapi setelah Lincoln sedang disediakan untuk pemindahan, jantungnya berhenti berdegup dia kemudian meninggal dunia.

Untuk beberapa saat yang menyedikan, Mindy merasakan kesakitan kehilangan seorang anak


Para doktor bagaimanapun enggan menyerah.

Mereka membedah dada Lincoln secepat yang mereka boleh, jantungnya dimampatkan secara manual  dan berjaya disambungkan kepada mesin pintasan jantung.

Dalam banyak-banyak kes, proses ini boleh mengambil masa sehingga dua jam untuk disiapkan. Para doktor di sini melakukannya hanya dalam 12 minit dan mereka membawa Lincoln kembali kepada kehidupan.

Kemudian keajaiban berlaku: Beberapa jam kemudian, Lincoln yang telah diberikan jantung baru tiba-tiba seperti seorang kanak-kanak yang berlainan, penuh dengan tenaga dan kebahagiaan.

Selepas pembedahan, Lincoln diberikan nyawa yang baru


Lincoln telah dibenarkan keluar dari hospital minggu lalu dan Mindy mahu memastikan "wira tidak didendang" mendapat penghargaan yang sepatutnya.
 
Memang benar. Bayi yang meninggal dunia di hospital beberapa minggu lalu kini hidup dan dapat pulang ke rumah.

Terdapat banyak wira untuk dipilih dalam cerita ini. Doktor, ibu yang tinggal di sisi bayinya, dan bayi yang mengalami begitu banyak rintangan hanya untuk terus hidup adalah calon-calon jelas. Walau bagaimanapun, orang pertama Mindy fikirkan adalah suaminya.

Kami telah menyatakan dengan jelas di sini bahawa bapa tidak perlu mendapatkan kredit hanya untuk menjadi bapa. Tetapi Mindy percaya dia tidak akan ada cara untuk dapat melalui semua kejadian ini tanpa kasih sayang dan sokongan suaminya, Rob. Untuk dia, Rob adalah wira sebenar.

"Saya tidak dapat membayangkan melalui semua kejadian ini tanpa sokongan Rob," kata Mindy. "Dia meyerahkan semua untuk keluarga kami dan dia sering mengorbankan keperluan sendiri untuk menjaga kami."

Jawapan Rob?

"Ini adalah apa yang saya sepatutnya lakukan."

Dan si kecil Lincoln akan mendapat manfaat yang besar dengan mempunyai ibu bapa seperti Rob dan Mindy yang mengasihi dia dengan segenap hati mereka.

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90