Top Ad 728x90

, ,

Pasukan Bola Sepak Wanita Afghanistan Mendapat Satu-satunya Penambahbaikan Jersey Yang Unik

10 tahun yang lalu, wanita di Afghanistan langsung tidak mempunyai pasukan bola sepak kebangsaan.


Namun sehingga tahun 2007, Jawatankuasa Olimpik Kebangsaan Afghanistan telah membentuk pasukan bolasepak wanita yang pertama di negara itu. Namun begitu, laluan yang mereka hadapi adalah sukar - dengan keadaan pemain yang sering menerima ancaman bunuh, terpaksa dihalau keluar dari tempat latihan dan telah dimalukan kerana mereka terpaksa meninggalkan negara untuk mencari pasukan untuk bermain.

Terdapat juga satu lagi cabaran.


Bagi kebanyakan wanita Afghanistan, bermain bola sepak bermakna mereka harus memilih antara menghormati agama dan budaya mereka atau bermain sehingga pada tahap yang tinggi.

Pada tahun 2011, jenama pereka peralatan sukan, Hummel menjadi penaja rasmi pakaian sukan pasukan lelaki, pasukan wanita, dan belia Afghanistan. Pakaian sukan tersebut adalah ringkas: baju merah, seluar hitam, dan sarung kaki hijau.

Bagi wanita yang memakai hijab bagaimanapun, tidak ada cara mudah untuk memasukkan tudung mereka ke dalam pakaian seragam mereka, yang akan menghalang keupayaan mereka untuk bermain.

Pakaian seragam sukan yang lama. Gambar ihsan dari Hummel


Oleh kerana itu sekarang, akhirnya, pada tahun 2016, pakaian seragam sukan wanita mendapat rombakan besar pertama dalam sejarah pasukan.


Tiada lagi hari demi hari memakai baju merah standard, digantikan dengan sesuatu yang "custom made" untuk pasukan menonjolkan warisan.

Perekanya, Paul Fitzgerald berunding dengan bekas ketua pasukan wanita Khalida Popal, yang mencadangkan mereka bermula dengan memberi penghormatan kepada pergunungan Afghanistan. Dari situ, mereka mencipta rekaan bermotifkan singa, yang bermaksud untuk mewakili keberanian pasukan wanita yang ditunjukkan dalam prestasi mereka.

Ketepikan rekaan, ada satu ciri yang anda tidak akan dapati di pakaian seragam sukan di tempat lain di dunia: hijab yang "build-in".


"Pakaian seragam sukan tersebut dilancarkan pada Hari Wanita Antarabangsa untuk memperkasakan wanita," Popal memberitahu majalah People "Dan pakaian seragam sukan ini sangat bermakna bagi pasukan kebangsaan Afghanistan -. Terutamanya bagi wanita kerana mereka telah berjuang untuk memakainya dan berkata, 'Saya seorang wanita dan saya dapat bermain di bawah bendera negara saya. ' "
"Kami cuba untuk bertemu dengan rakyat Afghanistan, di mana jua mereka berada, dan sekarang dengan membantu wanita bermain bola sepak dengan atau tanpa tudung." - Pemilik Hummel, Christian Stadil

Hijab - dan juga satu set legging - adalah opsyen untuk pakaian seragam sukan tersebut, supaya tiada siapa yang "terperangkap" dengan satu pilihan atau yang lain. Langkah ini dibuat dua tahun selepas FIFA , Persatuan Bolasepak Antarabangsa yang mengawal sukan bolasepak menarik balik larangan ke atas penutup kepala oleh agama. Peraturan itu dan kit pakaian seragam baru ini adalah langkah-langkah besar ke arah keterangkuman.

Pakaian seragam sukan yang baru. Gambar ihsan dari Hummel

Langkah ini adalah kemenangan besar bagi keterangkuman dalam sukan, dan ia membuatkan anda tertanya-tanya apa lagi yang boleh dilakukan untuk membantu merobohkan halangan budaya ketika ingin berolahraga.


Apa keadaan lain yang boleh mendapat manfaat daripada inovasi yang serupa? Kemungkinan adalah, terdapat beberapa contoh utama yang belum difikirkan lagi. Syabas untuk Hummel untuk mengenal pasti dan menyelesaikan isu ini.

"Kami tidak menaja pasukan terkuat di dunia, tetapi kita membina persahabatan dengan pasukan dan kelab yang mempunyai cerita untuk diberitahu, seperti Afghanistan," kata pemilik Hummel Christian Stadil dalam satu kenyataan akhbar. "Kami cuba untuk bertemu dengan rakyat Afghanistan, di mana jua mereka berada, dan sekarang dengan membantu wanita bermain bola sepak dengan atau tanpa tudung."

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90