Top Ad 728x90

Jika Anda Mahu Kebebasan Bersuara Ke Seluruh Dunia, Anda Perlukan VPN

Jika anda cukup bertuah untuk hidup di negara seperti Amerika Syarikat, anda mempunyai keupayaan untuk mengamalkan kebebasan bersuara ke tahap yang ramai orang ambil mudah. Terdapat beberapa buah negara di seluruh dunia, walaupun mempunyai kemajuan teknologi dunia moden, mereka masih menegakkan undang-undang yang sangat ketat menghalang rakyat daripada menyatakan pendirian mereka. Adalah sukar untuk membayangkan hidup dalam masyarakat di mana foto atau tweet boleh mengakibatkan anda duduk dalam penjara atau lebih buruk lagi.

Warga Arab Saudi, Malaysia, Korea Utara, China dan beberapa negara lain mempunyai akses terhad kepada maklumat dalam talian dan membesar dalam masyarakat yang mengetahui bahawa mempersoalkan kerajaan, mengkritik agama, atau terlalu bebas dengan pendapat anda di media sosial boleh meletakkan anda di dalam penjara, meneriman hukuman fizikal, atau hukuman mati.

Apabila anda mendengar istilah VPN, atau Virtual Private Network, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah ketika masa anda belajar di luar negara di Rom untuk satu semester dan tidak boleh hidup tanpa Netflix untuk beberapa bulan.

Gambar sekadar hiasan

VPN memberikan suara kepada mereka yang tidak pernah memilikinya sebelum ini. Orang-orang yang dilahirkan ke negara di mana mereka tidak mempunyai kebebasan untuk membantah mengenai perbezaan antara yang benar dan salah. Suara ini juga dilengkapi dengan keupayaan untuk berkomunikasi dengan individu-individu di negara mereka sendiri dan berkaitan dengan satu sama lain tanpa takut. Walaupun #netflixandchill adalah satu bahagian penting dalam kehidupan kita, orang di seluruh dunia menggunakan VPN untuk mendorong masyarakat ke hadapan dan memulakan evolusi perubahan sosial dan politik untuk memperbaiki kehidupan.

Bagaimana ia berfungsi?


Rangkaian
Maya Persendirian (VPN) fungsi dengan meletakkan rangkaian persendirian di atas rangkaian awam seperti Internet. Data yang diterima dan dihantar di seluruh VPN dirahsiakan dan menghalang ia daripada pencerobohan luar. Akan ditambah dengan penyulitan identiti di Internet, anda berhubung dengan VPN melalui pelayan proksi. Pelayan proksi adalah komputer yang tidak berkaitan yang terletak di negara lain yang menyembunyikan identiti anda dan menapis apa-apa permintaan daripada atau kepada rangkaian, membolehkan orang ramai untuk menyembunyikan lokasi mereka dan kewujudan dalam talian.
Berita baik adalah bahawa proses ini telah dipermudahkan dan ia
hanya semudah log masuk. Selepas log masuk dan memilih negara dari mana anda ingin kononnya berada, semua trafik Internet anda, carian, dan pengeposan akan melalui VPN.
VPN bukanlah
sepenuhnya berkonsep asing. Berkemungkinan besar anda mungkin menggunakan VPN setiap hari di tempat kerja. Intranet syarikat anda adalah VPN; ini membolehkan anda dan rakan sekerja anda untuk menghantar fail dan maklumat sulit yang anda sendiri tahu ia tidak dapat dicuri oleh penggodam. 

Jika penggodam dengan entah bagaimana dapat masuk ke dalam sistem itu, mereka tidak akan dapat membaca data melalui rangkaian disebabkan oleh hakikat bahawa ia telah disulitkan.
 
Dengan menggunakan alamat IP awam, VPN diakses oleh beberapa pengguna pada satu masa. Ini adalah apa yang menjadikan ia mustahil untuk membuat pautan balik ke alamat IP tertentu. Seorang pengguna dari China contohnya, mempunyai keupayaan untuk melawat laman web yang diharamkan seperti Google, YouTube, Twitter dan lain-lain melalui VPN. Profil sosial sulit ini akan memastikan bahawa mereka boleh tweet, menghantar mesej, dan berkongsi di media sosial tanpa rasa takut bahawa mereka akan dimasukkan ke dalam penjara untuk itu.
 
Selain itu, pembekal VPN mendakwa bahawa mereka tidak menyimpan apa-apa maklumat pengguna dalam log. Ini adalah bentuk keadaan yang paling selamat untuk melayari internet kerana walaupun sebagai pembekal VPN, mereka tidak tahu apa yang anda lakukan semasa anda disambungkan.
 

VPN membolehkan rakyat dimaklumkan


Kepentingan kerajaan adalah menjadi kebimbangan utama di negara-negara di mana penapisan dan perkhidmatan internet yang disekat adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, sesetengah negara akan pergi sejauh mengharamkan perkhidmatan tertentu untuk mengekalkan monopoli kewangan eksklusif. Jika orang menggunakan Skype dan Viber untuk menghubungi antara satu sama lain di dalam atau menggunakan internet untuk membuat
panggilan telefon jarak jauh percuma yang sebelum ini mahal, syarikat-syarikat telefon besar akan rugi dengan hasil pendapatan utama mereka.
Emiria Arab Bersatu dan beberapa negara lain tidak membenarkan penggunaan perkhidmatan Voice Over Internet Protocol (VoIP). Perkhidmatan ini termasuk Skype, Viber dan Google Hangouts. Motivasi di sebalik ini adalah untuk membolehkan pengendali telekomunikasi untuk mempunyai kawalan sepenuhnya ke atas industri tersebut.
Walau bagaimanapun, rakyat boleh memintas penapis kerajaan dan perkhidmatan akses yang diharamkan dengan menggunakan VPN.
Satu contoh yang baik tentang VPN yang digunakan untuk menyebarkan kesedaran global adalah dari Turki pada tahun 2013. Selepas kerajaan menyekat Twitter dan Facebook, beratus-ratus dan beribu-ribu pengguna internet memuat turun VPN dan dapat memintas penapis kerajaan dan menggunakan suara mereka untuk menyebarkan kesedaran di seluruh dunia melalui media sosial.
Internet yang bebas dari penapisan negara membolehkan semua orang menyuarakan pendapat dengan selamat dan berkesan. Dengan VPN, kita semua berhak untuk bersuara.
 

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90