Top Ad 728x90

Pesawat MH370: Selepas 2 Tahun, Apa Yang Kita Tahu Dan Tidak Tahu

  • Selasa menandakan dua tahun sejak pesawat MH370 hilang.
  • Saudara-mara daripada 239 orang di atas kapal menuntut jawapan.
  • Satu carian besar-besaran tidak menemukan apa-apa, walaupun sebahagian daripada sayap terdampar di sebuah pulau Lautan Hindi pada musim panas lalu.

Kehilangan pesawat Malaysia Airlines MH370 pada 8 Mac 2014, tetap menjadi salah satu misteri terbesar dalam sejarah penerbangan.

Selasa ini menandakan dua tahun sejak pesawat itu berlepas dari ibu negara Malaysia, Kuala Lumpur, menuju ke Beijing, hanya untuk hilang dari skrin radar satu jam setengah kemudian. Satu pasukan penyiasat antarabangsa mencari dengan rapi di laut untuk mencari jet yang hilang itu namun tidak berjaya. Hanya satu bahagian pesawat itu disahkan telah dijumpai, selepas ia terdampar di sebuah pulau di Lautan Hindi pada musim panas lalu.

Ahli keluarga kepada 239 orang yang berada di atas kapal MH370 masih tidak tahu apa sebenarnya berlaku kepada orang yang tersayang. Pada hari Isnin, 12 keluarga Cina memfailkan saman di Beijing terhadap Malaysia Airlines, pengeluar kapal terbang Boeing dan pembuat enjin jet Rolls-Royce. Baru-baru ini saudara-mara MH370 juga mengemukakan saman di Malaysia dan Australia, menuntut ganti rugi dan juga jawapan. Di bawah perjanjian penerbangan antarabangsa, keluarga mempunyai masa sehingga Selasa untuk menyaman syarikat penerbangan itu.

Pada hari Ahad, beberapa keluarga mengambil bahagian dalam satu majlis memperingati MH370 di Kuala Lumpur. "Saya mahu ibu saya tahu saya tidak akan berputus asa," kata Jiang Hui, anak perempuan penumpang MH370 Jiang Cuiyun, memberitahu The Straits Times, Malaysia.

Selepas dua tahun, ini adalah apa yang kita tahu dan apa yang kita tidak tahu mengenai penerbangan MH370.

Maritim Perancis melihat Peta pencarian bangkai MH370 di pulau Perancis Réunion Ogos lalu


Apa Yang Berlaku


Data yang sedia ada memberitahu penyiasat beberapa perkara tertentu sahaja tentang apa yang berlaku dalam tempoh dua jam pertama penerbangan. Selepas juruterbang gagal untuk mendaftar masuk dengan kawalan udara Vietnam ketika meninggalkan ruang udara Malaysia kira-kira 40 minit selepas penerbangan, radar tentera Malaysia dan Thailand mengesan sebuah pesawat tersasar dari laluan dirancang. Radar tentera Malaysia pada kali terakhir mengesan pesawat tersebut sejam kemudian, terbang di Laut Andaman.

Selepas itu, laluan pesawat adalah hanya suatu perkara yang dianalisis dan tafsiran. Penyiasat percaya ia terus terbang selama hampir enam jam lebih yang berdasarkan tujuh "ping" automatik yang dikesan oleh satelit. Berdasarkan data satelit dan maklumat dari pesawat, mereka membuat kesimpulan bahawa ia kemungkinan besar menuju ke selatan, akhirnya kehabisan bahan api dan menjunam ke dalam Lautan Hindi.

Bagaimana Dengan Misi Pencarian?


Pencarian pesawat yang hilang itu telah berlaku sebelum ini dalam saiz dan skop tertentu. Misi antarabangsa yang diterajui Australia mengimbas kawasan seluas 46.330 batu persegi di Lautan Hindi yang dikira paling berkemungkinan oleh para penyiasat adalah tempat persemadian pesawat tersebut. Mereka telah diimbas lebih dua pertiga daripada zon carian setakat ini dan menjangka untuk menyelesaikan tugas pada Julai tahun ini. Operasi ini dijangka menelan belanja kira-kira $ 130 juta.

Jika tiada apa yang terdapat di kawasan ini, pasukan penyiasat tersebut berkata mereka mungkin akan mengakhiri pencarian mereka oleh kerana kos yang tinggi untuk melanjutkan zon carian lebih jauh. Saudara-mara penumpang MH370 telah menggesa pasukan penyiasat meneruskan pencarian di tempat lain.

Namun pegawai Australia yang mengetuai pencarian tetap optimis bahawa pesawat akan ditemui dalam zon carian semasa. Ia adalah "kemungkinan besar" bahawa pesawat itu akan ditemui di kawasan itu, kata Martin Dolan, Ketua Pesuruhjaya Biro Keselamatan Pengangkutan Australia.

Pasukan penyiasat akan mengumumkan maklumat terkini mengenai penemuan mereka pada hari Selasa, tetapi ia dijangka tidak mengandungi banyak maklumat baru.

Apa Yang Telah Ditemui?


Pada bulan Julai 2015, Johnny Begue, seorang penduduk pulau Réunion, Perancis di Lautan Hindi, mendapati sekeping serpihan pesawat diselaputi dengan teritip yang telah terdampar di pantai pulau tersebut. Enam minggu kemudian, penyiasat Perancis mengesahkan bahawa serpihan itu adalah bahagian sayap yang dipanggil flaperon adalah kepingan pertama MH370 yang diperolehi semula, meningkatkan harapan bahawa ia mungkin membawa kepada penemuan lanjut dan memberi penyiasat lebih banyak petunjuk. Begue, yang telah memulakan pencarian sejak itu, mendapati satu lagi kemungkinan serpihan pesawat di Réunion minggu lepas, walaupun masih belum disahkan oleh pihak berwajib.

Sementara itu, sebahagian pesawat mungkin telah ditemui minggu lalu di pantai Mozambique, sebuah negara pantai Afrika sekitar 1300 batu ke barat Réunion. Serpihan yang ditemui oleh penyiasat amatur Amerika, Blaine Gibson, kini sedang dianalisis di Australia. Penyiasat berkata, lokasi adalah konsisten dengan unjuran corak gerakan untuk apa yang tinggal dengan MH370.

Serpihan ditemui di Réunion musim panas lalu telah disahkan adalah sebahagian daripada pesawat yang hilang


Apa Yang Kita Tidak Tahu


Dengan maklumat yang begitu sedikit tentang apa yang berlaku kepada pesawat itu, siasatan tidak mampu untuk menentukan mengapa ia berlaku.

Teori pilihan penyiasat antarabangsa adalah bahawa tahap oksigen yang rendah dalam pesawat yang menyebabkan anak-anak kapal pengsan, lapor The Australian. Tetapi jika carian tidak menemui apa-apa, mereka mungkin perlu mengkaji semula hipotesis lain, termasuk juruterbang sengaja menjatuhkan pesawat. Dolan, ketua siasatan Australia, memberitahu The Guardian bahawa jika pesawat itu tidak dijumpai, penyiasat akan cuba untuk mencapai beberapa jenis kesimpulan berdasarkan bukti yang mereka ada.

Teori konspirasi juga melimpah ruah, termasuk pendapat bahawa pesawat itu dirampas atas perintah Presiden Rusia Vladimir Putin, diam-diam dialihkan oleh CIA ke pangkalan tentera Amerika Syarikat di Lautan Hindi, ditembak jatuh oleh tentera AS di kawasan itu secara sengaja atau sebagai pertahanan , dirampas oleh pengganas atau ditangkap oleh makhluk asing.

Semua soalan-soalan yang berat tidak terjawab sepenuhnya kepada orang yang saudara mereka telah hilang di atas kapal MH370.

"Bagi keluarga waris MH370, tahun kedua ini adalah sama menyakitkan, jika tidak lebih menyakitkan dari tahun pertama," kata satu kenyataan daripada Voice 370, satu kumpulan yang mewakili keluarga waris minggu lalu. "Ketiadaan orang yang kita sayangi adalah peringatan harian yang kita masih tidak mempunyai sebarang petunjuk tentang nasib (mereka)." - Huffington Post

0 comments:

Catat Ulasan

Top Ad 728x90